Hiába teljesített sokszor erőn felül a Caterham színeiben Heikki Kovalainen, erőfeszítései nem érték el fő céljukat, a finn nem kapott 2013-ra egy topcsapattól sem versenyzői ülést. Ez egyben rosszul esett neki és meg is lepte, ráadásul nagyon úgy néz ki, hogy a maláj istálló sem számít rá többet, hiszen olyan pilótát akar a kiscsapat, aki szponzorokat, ezáltal pénzt hoz a házhoz.
Kovalainen az utóbbi három évben a Caterhamet erősítette – a csapat 2010-ben Lotus Racing, 2011-ben pedig a Team Lotus nevet használta –, miután lehúzott egy évet a Renaultnál, kettőt pedig a McLarennél. Egyik nagycsapatnál sem tudott maradandót alkotni, mérlege igen soványra sikeredett mindkét istállónál. Hogy felépítse újra karrierjét, a Caterhamhez szerződött, ahol jól teljesített, 2011-ben pedig sok szakember szerint a mezőny egyik legjobbja volt annak ellenére, hogy egyetlen pontot sem tudott szerezni.
"Természetesen dolgozunk azon, hogy valami megoldást találjunk, de a probléma az, hogy az utóbbi két-három évben mutatott teljesítményem sem volt elég ahhoz, hogy egy topcsapathoz szerződjek, ráadásul a jelenlegi helyzetben az istállók többsége olyan pilótát keres, aki fizet is a versenyzésért, ezek az együttesek viszont a mezőny hátsó felében találhatóak” – magyarázta Kovalainen az AUTOSPORT-nak adott exkluzív interjújában.
"Trükkös helyzetben vagyok, és bár sokan azt mondták, hogy nagyon jól csináltam a dolgom, kiválóan versenyeztem, azért nem ugyanolyan érzés a hatodik, hetedig vagy nyolcadik helyen végezni, mint a 15-en, a 16-on vagy a 17-en. Kicsit meglepődtem, főleg a tavalyi évem után hittem azt, hogy kicsit nagyobb lesz az ázsióm a piacon."
Kovalainen pályafutása alatt még csak egyetlen győzelmet aratott négy másik dobogós helyezése mellett, a 2008-as Magyar Nagydíjon.
Mike Gascoyne, a Caterham csoport technikai igazgatója – korábban a Forma-1-es alakulat tervezési vezetője – az AUTOSPORT gáláján elárulta, az istálló célja az, hogy hosszú évekig tagja legyen a száguldó cirkusznak.
"A célunk az, hogy a csapat még évekig tagja legyen a Forma-1-nek, és ez azt jelenti, hogy olyan pilótákat kell találnunk, akik képesek fizetni" – mondta a szakember. "A legfontosabb azonban az, hogy a Caterham 20 év múlva is ott legyen a rajtrácson."
A Caterham eddig csak Charles Picet nevezte meg, mint pilótáját a 2013-as esztendőre, a másik ülésre Vitalij Petrov vagy Giedo van der Garde lehet esélyes.